Uczestnicy

Michał Gątarek

Urodzony w 1985 roku w Rymanowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu; dyplom w pracowni malarstwa i rysunku prof. Aleksandra Dymitrowicza (2010). Stypendysta programu Erasmus w Bourges (Francja, 2008/2009).
Laureat II Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego na 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015. Otrzymał wyróżnienie honorowe na I Biennale Sztuki Młodego Wrocławia (2011). Uczestnik Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych – Pieńków, organizowanych przez Fundację Marek Maria Pieńkowski (2010).
Autor wystaw prezentowanych we Wrocławiu: „Nowa Atlantyda” (2016) oraz „Mundofobia” (2011) w Galerii Arttrakt; „Młodzież z dobrych domów” w Galerii MMXIII (2014), a także – wspólnie z prof. Zdzisławem Nitką – w Galerii PoKuSa w Wiesbaden (Niemcy, 2010).
Autor indywidualnej wystawy pt. ”Antynatalizm”, kuratorowanej przed Adę Piekarską, w Galerii Bielskiej BWA (2020).
Uczestnik wystaw finałowych Biennale Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej (2019, 2017, 2015) oraz innych wystaw zbiorowych, m.in. „Błaźni i Kapłani – Trzy dekady malarstwa ekspresyjnego we Wrocławiu” w Berlinie (Niemcy, 2016); brał udział w trzeciej edycji projektu „Woliery” w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu (2012) oraz wystawie „Młode malarstwo polskie – Sztuka z Dolnego Śląska” w Dreźnie (Niemcy, 2009–2010).
Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Tematem jego prac malarskich jest najczęściej człowiek i jego otoczenie. Zainteresowany jest aktualną sytuacja społeczna i jej dalszymi konsekwencjami. Ważny jest dla niego również nastrój obrazu i zwięzłość kompozycji.

Ryszard Górecki

Urodzony w 1956 r. w Słubicach. Artysta interdyscyplinarny, poruszający się pomiędzy malarstwem, sztuką obiektu i instalacją. Kurator wystaw i pedagog. Absolwent Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze (obecnie Uniwersytet Zielonogórski). W latach 1980-2002 stworzył i prowadził Galerię Prowincjonalną w Słubicach oraz Art in CP w Collegium Polonicum UAM. W latach 1998 – 2005 był kuratorem programu polskiej sztuki współczesnej w Brandenburskim Muzeum Sztuki Współczesnej Cottbus-Frankfurt O. Laureat Paszportu Polityki. Kilkukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Kultury w Berlinie. Zainteresowany deformowaniem nauki oraz łączeniem kultury popularnej z naukami społecznymi, historią i metajęzykiem sztuki. Eksperymentuje z przedmiotami znalezionymi i produktami konsumenckimi. Mieszka w Berlinie.

Wystawy Indywidualne:
2021 Pizza Soldiers, Muzeum Narodowe w Szczecinie
2021 SF, Galeria BWA Jelenia Góra
2021 Pampa, Galeria BWA, Zielona Góra
2020 System, BLmK, Dieselkraftwerk, Cottbus
2020 System, Galeria Wozownia, Toruń
2020 LOVE, Galeria BWA, Bielsko- Biała

Wystawy zbiorowe (Wybór)
2020 Artist at outdoor, Zachęta-Narodowa Galeria
Sztuki, Warszawa
2020 To nie jest wystawa jubileuszowa, Galeria
BWA, Zielona Góra
2019 Villa The End, Berlin

Michał Jankowski

Michał Jankowski (ur. 1977) absolwent Instytutu Sztuk Wizualnych Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Leszka Knaflewskiego w 2005 r. – w swoim malarstwie świadomie odnoszącym się i redefiniującym tradycje awangardy i surrealizmu, przedstawia w ironiczny sposób najbardziej skrywane i okrutne ludzkie popędy. Jego malarstwo jest alegorią schyłku rzeczywistości i jednocześnie otwartym pytaniem o jej perspektywy.

Wybrane wystawy indywidualne:
2018 – „Ryba psuje się od głowy”, Galeria BWA, Zielona Góra.
2014 – „GOOD NIGHT” ZAK/BRANICKA galerie, Berlin;  „Tłuszcz”, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra.
2010 – „Spocone Ściany”, Kunsthandel Hubertus Hoffschild und der Galerie Żak/Branicka, Lubeka.

Wybrane wystawy zbiorowe:
2020 – „Jutro nic nie będzie jeśli dziś się nie wydarzy”, Camaro Stiftung. Berlin
2019 – „The Palace of Art. Young Polish painting”, National Museum in Gdańsk/Departament of Modern  Art. Gdańsk.
2018 – „Dzieci Światła”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała;  „Żużel w sztuce”, MOS, Gorzów Wlkp.,BWA Tarnów, BWA Zielona Góra.

Publikacje:
– “The Palace of Art. Young Polish painting”, National Museum in Gdańsk, 2019.
– “Dzieci Światła”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2018.
– “British British Polish Polish Sztuka Krańców Europy: Długie lata 90. i dziś”, Centrum     Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2013.
– Erzgeburtstag „Erzkunst”, Kerber Verlag, Bielefeld/Berlin 2013.
– Polish! Contemporary art from Poland,  Hatje Cantz, Berlin 2011.
– „Naughty Children of Alfred Jarry” Real World Gallery, London; Galerie Story Hotel, Berlin   2011. 

Prace w kolekcjach:
National Museum in Gdańsk; Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra; BWA Zielona Góra; SØR Rusche Sammlung, Berlin;  Żak/Branicka Gallery, Berlin; 

 

Izabela Kita

Absolwentka Instytutu Wychowania Artystycznego WSP w Częstochowie. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Leona Macieja (2002). Zajmuje się malarstwem, fotografią, grafiką, projektowaniem i aranżacją wnętrz. Uczestniczka wielu prestiżowych wystaw i konkursów. Ważniejsze nagrody: wyróżnienie w X Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Współczesnego Muzyka w malarstwie Tychy 2004; ll nagroda w lll Międzynarodowym Biennale Pasteli w Nowym Sączu 2006; nagroda w XXVl Ogólnopolskich Konfrontacjach Plastycznych w Lesznie 2006; wyróżnienie w XXVII Ogólnopolskich Konfrontacjach Plastycznych w Lesznie, 2008; Nagroda im. J. Madeyskiego oraz Złota Rama w V Międzynarodowym
Biennale Pasteli w Nowym Sączu, 2011; Ogólnopolski Konkurs Malarski „Ogrody 2013 – Zamek Książ – Wałbrzych’’, wyróżnienie; Europejski Festiwal Pasteli – Małopolska VI Międzynarodowe Biennale Pasteli Nowy Sącz 2013 nagroda im. J. Madeyskiego; VIII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego, Lubaczów 2014 – wyróżnienie honorowe, Międzynarodowy Konkurs Malarski Barwy Morza Gdynia 2016 – wyróżnienie honorowe: 13 Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki Ostrowiec Świętokrzyski 2016 – Specjalna Nagroda Honorowa Rektora ASP w Krakowie.

Marysia Kita

Ma 12 lat. Nieustannie kocha konie. To one są głównymi bohaterami jej twórczości. Z pasją je maluje, rysuje, rzeźbi, a ostatnio również szyje, jako miłośniczka i zawodniczka Hobby Horsingu

Piotr Kmita

ur. 26.09.1981 roku, absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W 2006 roku na Wydziale Grafiki obronił dyplom w Pracowni Rysunku Zawodowego, prowadzonej przez Eugeniusza Geta-Stankiewicza, za który otrzymał Medal Akademii Sztuk Pięknych. Od 2014 roku zatrudniony na stanowisku asystenta w VII Pracowni Rysunku, prowadzonej przez prof. nadzw. Przemysława Pintala. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2011 i 2017. Laureat nagrody „Warto” w kategorii Sztuki Wizualne w 2012 r. W listopadzie 2021 obronił pracę doktorską pt. „007 – dekonstrukcja mitu.” Od 2022 roku pełni funkcję kuratora głównego
Triennale Rysunku Wrocław. Autor kilkudziesięciu wystaw zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą. Wybrane prace autorstwa Piotra Kmity znajdują się w kolekcji Dolnośląskiej Zachęty Sztuk Pięknych, Banku Pekao S.A. oraz kolekcjach prywatnych.

wybrane wystawy indywidualne:
W poszukiwaniu straconego czasu, Mieszkanie Gepperta, Wrocław, 2016
Small talks, Centrum Promocji Młodych, Częstochowa, 2016
#1, Galeria JEST, Wrocław, 2018
Sorry James, Studio BWA Wrocław, październik 2021

wybrane wystawy zbiorowe:
Dzień ma 86400 sekund, ekspozycja realizowana w ramach projektu Kulturo-Futuro! Poza granice wyobraźni, Pałac Ballestremów, Wrocław, 2016
Midnight Show 4, podwórko przy Studio BWA Wrocław, 2016
Młodzi w Muzeum. Poziom najwyższy, Muzeum Narodowe, Wrocław, 2016
Salon odrzuconych, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 2016
Przypływ. Młoda polska sztuka współczesna, Art Main Station by mia, Dworzec Głów-ny PKP Wrocław, 2016
Sztuka szuka IQ, Narodowe Forum Muzyki, Wrocław, 2016
The Germans did not come, Kunsthaus Dresden – Städtische Galerie für Gegenwart-skunst, Drezno, Niemcy, 2016
Wrocław now – Wszystkie oblicza chaosu, Galeria Casa Matei, Cluj-Napoca, Rumunia, 2016
Kafka – przełamywanie granic, Galeria Zamek, Reszel, 2017
Moja sztuka nie jest nikomu do niczego potrzebna, w związku z tym mogę robić to co mi się podoba, Galeria Arttrakt, Wrocław, 2017
Rysopis w biegu / Zimejumi steiga – rysunek / nowe media rysunkowe, ASP Ryga, Łotwa, 2017
Wrocław konkretny, Muzeum Współczesne Wrocław, 2018
Noc na ziemi, Galeria MDS, Wrocław, 2018
Survival 16 – Kapitał, Pałac Wallenberg-Pachalych, Wrocław, 2018
Szczurołap, Muzeum Współczesne Wrocław, 2018
Rationing and disruption, wystawa w ramach projektu Limited Vision jp_edition, 3331 Gallery, Tokio, Japonia, 2018
Limited Vision pl_edition, Narodowe Forum Muzyki, Wrocław, 2018
Kredit!, galeria Runde Ecke, Drezno, Niemcy, 2019
Polska Gościnność, Muzeum Współczesne Wrocław, 2019
Power Games, HIGURE Gallery, Tokio, Japonia, 2019
END, Galeria Arsenał, Wrocław, 2021
45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2021

Jerzy Kosałka

Artysta urodzony w 1955 roku w Będzinie. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych we Wrocławiu na Wydziale Rzeźby i Malarstwa, w Pracowni Malarstwa i Rysunku Zbigniewa Karpińskiego w 1981 roku uzyskał dyplom z malarstwa. Obecnie mieszka i pracuje we Wrocławiu. W swojej twórczości sięga po zróżnicowane technologie i media. Buduje obiekty, makiety, tworzy instalacje i działa w przestrzeni publicznej. Uprawia performance. Przywiązany do idei sztuki site-specific.

Andrzej Maciejewski

Urodzony w 1939 roku w Łodzi. Artysta grafik, członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Wykładowca w Wyższej Szkole Sztuki Użytkowej w Szczecinie. Działalność w dziedzinie grafiki artystycznej i użytkowej (plakat, znak, formy wydawnicze). Współpracował z Krajową Agencją Wydawniczą w Szczecinie, wydawnictwnictwami „Glob” i „Albatros”
oraz zamkiem Książąt Pomorskich w Szczecinie. Brał udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych. Ważniejsze nagrody: 1973 r. Konkurs „Konik MorskI” – grand prix, I-wsza nagroda, II-ga nagroda i wyróżnienie w dziedzinie grafiki; 1983 r. Konkurs Łowiecki, Olsztyn – wyróżnienie; 1973 r. PLAKAT ROKU – wyrôznienie; 2000 r. Biennale Sztuki Sakralnej „Sakrum 2000” – wyróżnienie; 2000 r. Konkurs „1000-lecie Biskupstwa w Kołobrzegu” – GRAND PRIX; 2000 r. Konkurs na plakat promocyjny m. Szczecina – wyróżnienie; 2005 r. Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2005 – Ogólnopolski konkurs Dyrygentów – Il -ga nagroda 2009 r. Gdyński Przegląd Grafiki „Sport w grafice” – Nagroda Fundowana.

Patrycja Mastej

Urodzona w 1978 r. Absolwentka i wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Działa aktywnie na polu sztuki współczesnej realizując cyklicznie wystawy indywidualne w których bada procesy związane z pamięcią i świadomością ciała, wykorzystując metodę twórczą tancerzy Butoh, jak i w sferze designu i ilustracji projektując rozbudzające wyobraźnię instalacje interaktywne. Współpracuje z Muzeum Współczesnym Wrocław, jest autorką wystaw z cyklu „Samoobsługowe Muzeum” (II poziom MWW).

Yolanta Nikt

Malarka. Studiowała malarstwo we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uczennica Józefa Hałasa. Dyplom w 1988 roku. Najchętniej maluje obrazy autobiograficzne o charakterze narracyjnym pokazujące codzienność. Także martwe natury „rzeźbiarskie byty” napotkane we wnętrzach. Poszukuje prostego i szczerego przekazu. Pisze teksty na swoich obrazach. Od wielu lat prowadzi autorsko Salonik Czterech Muz w Obornikach Śląskich.

Zdzisław Nitka

Urodził się w 1962 roku w Obornikach Śląskich. Studiował malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom pod kierunkiem profesora Józefa Hałasa zrealizował w 1987 roku. Od 1988 roku związany z rodzimą uczelnią jako pedagog – prowadzi pracownię malarstwa. Zdzisław Nitka jest przedstawicielem generacji lat 80. i kręgu „Nowych Dzikich”.
W wieku jedenastu lat pod wpływem obrazów Vlamincka i van Gogha, które zobaczył w podręczniku do plastyki, postanowił zostać malarzem. Od tamtej pory zafascynowany ekspresjonizmem. Jego sztuka jest rodzajem hołdu dla artystów tej stylistyki; obrazem malarza – ucznia niosącego na swoich ramionach ulubionych mistrzów – Muncha, Baselitza, Chagalla i wielu innych.
W Obornikach Śląskich, gdzie mieszka, w 2018 roku zrealizował rzeźbę (przy ulicy Licealnej) zadedykowaną słynnemu ekspresjoniście Otto Muellerowi, który zmarł tutaj w 1930 roku.
Oprócz inspiracji historią sztuki, Nitka czerpie pomysły spontanicznie ze zdarzeń, które doświadcza w danej chwili – i są to na przykład pieśni Boba Dylana, zdjęcia z książek o tematyce minionej wojny, lub ostatnio – widoki odwiedzanych miasteczek i cmentarzy we wschodniej części Polski.
W latach 1986 – 2020 autor kilkudziesięciu prezentacji indywidualnych i uczestnik kilkuset ekspozycji zbiorowych (m.in.: „Ekspresja lat 80-tych”, Sopot 1986; „Arsenał ’88”, Warszawa 1988; „Sztuka polska XX wieku”, Wrocław 2000; „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia”, Berlin 2018 / Wrocław 2019).

Grażyna Rigall

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Kiejstuta Bereźnickiego. Praca dyplomowa pod kierunkiem promotor dr hab. Anny Królikiewicz. Stypendystka Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka woj. pomorskiego w roku 2015. Malarka, autorka ilustracji dla dzieci, graficzka. Od 1997 projektuje i wykonuje unikatowe lalki, które wykorzystuje w swoich instalacjach.
Współpracowała przy spektaklach „Alice au pays des lettres” oraz „Musee nomade du dessin d’enfant” teatru Miettes de Spectacles, założonego przez Elżbietę Jeznach. Jej lalki występują w przedstawieniu „Śpiąca królewna” w reżyserii Luby Zarębińskiej. Jest autorką kostiumów i scenografii do spektaklu „Blee” Maliny Prześlugi w reżyserii Radosława Natkańskiego. Współpracowała przy realizacji teledysku „Scar” grupy Kings Of Caramel. Jest autorką ilustracji do książek dla dzieci.

Joanna Rusinek

Urodzona w Ostrołęce (1979) artystka wizualna, zajmuje się malarstwem, rysunkiem, plakatem, tworzy instalacje. Dyplom uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w 2007 roku w pracowni grafiki pod kierunkiem Jadwigi Okrassy oraz aneks w pracowni rysunku pod kierunkiem prof. Marii Targońskiej. Jest współzałożycielką Galerii KIT w Sopocie oraz Galerii w Berlinie o tej samej nazwie. Wraz z Filipem Kalkowskim tworzy grupę artystyczną “Wolny Związek Zawodowy”. Przestrzeń życiowo zawodową dzieli pomiędzy Berlinem a Sopotem.

Wybrane wystawy:
2022 / Wystawa zbiorowa, “Kobieta i nie-pokój”, Stacja Orunia, GAK, Gdańsk.
2021 / Wystawa indywidualna, “Miłość w czasach zarazy”, Galeria Żak, Gdańsk
2020 / Wystawa zbiorowa, “Siostra Ziemia”, Galeria Arsenał, Poznań
2020 / Transformale – Wystawa w przestrzeni publicznej, Rechenzentrum, Poczdam, Niemcy
2020 / Wystawa malarstwa “Życie jest gdzie indziej”, Polnishe Institut, Berlin
2019 / „Wystawa z kolekcji PGS” Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, Polska
2018 / BWA Warszawa, wystawa zbiorowa “Flagi z okazji 100-lecia odzyskania praw wyborczych kobiet”,
Warszawa, Polska
2018 / Muzeum Narodowe w Gdańsku – Pałac Opatów, wystawa zbiorowa “Wiatr od morza”, Gdańsk
2017 / wystawa malarstwa “Życie jest gdzie indziej”, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, Polska

Kolekcje:
Kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Polska. Kolekcja sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, Polska
Kolekcje prywatne w kraju i za granicą
Nagrody i stypendia:
2020 / Stypendium artystyczne z programu specjalnego 2020 Departamentu Kultury i Europy Senatu Berlina
2017 / Nagroda główna pomorskiego festiwalu “DOKI” za najlepszy teledysk
2017 / Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2012 / Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska “Fundusz Mobilności”

Katarzyna Swinarska

Ukończyła Wydział Malarstwa i obroniła doktorat na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Większość jej prac dotyczy cielesności i tożsamości kobiet wobec kultury patriarchalnej. Laureatka Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Filmów Eksperymentalnych „In Out Festival” za pracę wideo “Dygresyjna tożsamość” (2016). Wykłada teorię koloru i malarstwo w Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych.
Jej prace znajdują się w kolekcjach instytucjonalnych: NOMUS (Nowe Muzeum Sztuki) w Gdańsku, Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, Hiszpanii, Włoszech, w Stanach Zjednoczonych i w Arabii Saudyjskiej.

Agula Swoboda

Urodzona w 1974 roku w Katowicach. Absolwentka University of the West of England, Bower Ashton w Bristolu oraz w Byam Shaw School of Art Saint Martin College of Art and Design w Londynie. Stypendystka UWE w Bristolu oraz Saint Martin w Londynie, a także rocznej rezydencji Lancaster Foundation w Clitheroe. Wyróżniona laureatka 40 Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Kuratorka międzynarodowych rezydencji artystycznych „Incydenty/Incidents” realizowanych w Polsce, Czeskiej Republice, Norwegii oraz Wielkiej Brytanii. Współzałożycielka galerii ”Szara” i ‘Galerii 12’ w Cieszynie oraz Szkoły Sztuki i Myślenia w Cieszynie. Jej prace znajdują się w kolekcjach galeryjnych oraz prywatnych w Polsce i za granicą.

Tomasz Wiktor

Urodzony w Nowym Sączu. Ukończył Liceum Plastyczne im. Antoniego Kenara w Zakopanem. Absolwent kierunku Malarstwo na Wydziale Malarstwa i Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W 2018 roku zrealizował dyplom w V Pracowni Malarstwa pod kierunkiem profesora Stanisława Kortyki oraz w Pracowni Technologii Malarstwa Sztalugowego, Organicznych Technik Malarskich i Mozaiki pod kierunkiem profesora Pawła Lewandowskiego – Palle. Od 2019 roku pracuje jako asystent w Pracowni Malarstwa Architektonicznego i Sztuki w Przestrzeni Publicznej na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką i muzyką. Laureat kilkunastu nagród i wyróżnień. Jest uczestnikiem ponad 110 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą.

Ella Zolotarenko 

– urodzona we Lwowie 16 lutego 1973 roku. Jest nauczycielką z wykształceniem artystycznym i psychologiem. W swojej działalności arteterapeutycznej wykorzystuje technikę malarstwa Petrykivka. Artystka kultywuje ukraiński styl etniczny, wprowadzając odbiorcę do tradycji ukraińskiego malarstwa. W Polsce swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych w Bielsku-Białej (2018), Brniu (2019), Jaworzu (2020). Malarstwo Petrykivka to tradycyjny ukraiński styl malarstwa dekoracyjnego, wywodzący się ze wsi Petrykivka w obwodzie
dniepropietrowskim na Ukrainie, gdzie tradycyjnie malowano nim ściany domów i przedmioty codziennego użytku. O wyjątkowości obrazów decyduje m.in. niezwykły sposób rysowania palcami oraz pędzelkami, którymi wykonuje się konkretne ruchy. Zdobienie w tym stylu łączy w sobie tradycyjne wzory z nowoczesnymi motywami współczesnych twórców. Prace w tradycyjnym ukraińskim etnicznym malarstwie można spotkać na porcelanie, szkle, ceramice, drewnie, meblach, odzieży a nawet muralach. Malarstwo w Petrykivce wyrosło, podobnie jak w położonym na Powiślu Zalipiu, z potrzeby zdobienia domów i podobnie zajmowały się nim początkowo tylko kobiety. Malarstwo z Petrykivki zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa niematerialnego UNESCO.