Zaproszenie na wernisaż wystawy
ĆWICZENIA Z WIDZENIA
21.11.2025 o godzinie 19:00
Galeria Arttrakt, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/1, 50-069 Wrocław
galeria@arttrakt.pl
arttrakt.pl
Komentarz kuratora
Wystawa Artura Przebindowskiego „Ćwiczenia z widzenia” to prezentacja kontynuowanego przez artystę, dobrze rozpoznawalnego i cieszącego się uznaniem cyklu Megalopolis- z niezwykle misternymi wielkoformatowymi widokami miast, które artysta zestawia z mniejszymi – syntetycznymi i niemal abstrakcyjnymi wizjami miejskich kadrów.
Na wystawie zaprezentowane zostaną również najnowsze prace, które stanowią zapowiedź nowego cyklu Wieże. Artysta rozwija w nim swoje dotychczasowe zainteresowania ikonografią miasta, obecne w cyklach Megalopolis, Konstruowanie miasta, Ściany i Znaki w których zanurzał widza w gęstwinę rytmów i urbanistycznych znaków, tworząc doświadczenie nadmiaru i labiryntu. W cyklu „Wieże” Przebindowski proponuje odwrócenie tej logiki: zamiast gęstości i wieloplanowości – redukcja i frontalność; zamiast labiryntu – samotna figura; zamiast narracyjnego chaosu – cisza płaskiego tła.
Tytuł wystawy “Ćwiczenia z widzenia” odnosi się do autorskiej refleksji dotyczącej procesów PERCEPCJI oraz tego jak zmienia się postrzeganie wraz z doświadczeniem praktyki malarskiej. Wpływa to na rozwój świadomości artysty, a w konsekwencji na to co i jak widzi oraz jak w procesie twórczym ten obraz rzeczywistości się przekształca. W końcu cytując za Marią Hussakowską „Oko jest nie tylko oknem na świat jest też zwierciadłem duszy. Okiem się widzi, ale także w sposób zamierzony lub bezwiednie, wyraża siebie.”
Artur Przebindowski tak ten proces patrzenia, który jest niezwykle istotnym elementem aktu twórczego opisuje: „ Uważam, że istotą pracy malarza – a może każdego twórcy – jest stan skupienia, który czasami udaje się osiągnąć. To moment, w którym wszystko się synchronizuje: oko i ręka, myślenie i opór materii. Nie zdarza się często, ale właśnie wtedy powstają rzeczy najważniejsze. Coraz częściej mam jednak poczucie, że ta „mistrzowska” umiejętność tworzenia rzeczy – rozumiana nie tylko jako techniczna sprawność, ale jako głęboka więź między myślą a gestem – zaczyna zanikać. W świecie zdominowanym przez procedury, algorytmy i działania cyfrowe kontakt z materią, z narzędziem, z synchronizacją ruchu dłoni i oka staje się coraz rzadszy. Zanikają subtelne funkcje manualne, a wraz z nimi rodzaj uważności, który wyrabia się tylko poprzez praktykę i doświadczenie.
Artur Przebindowski – biografia
Artysta malarz, grafik. Urodzony 14 lipca 1967 roku w Chrzanowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Romana Banaszewskiego w 1993 roku.
Jest autorem ponad dwudziestu wystaw indywidualnych, m.in. Galerii Miejskiej we Wrocławiu,(Drzewo Mondriana, 2020) , w Galerii ASP W Krakowie, (Homo Faber, 2016), Płockiej Galerii Sztuki (Zanurzenie, 2015), wystaw towarzyszących XXII i XXIV Festiwalowi Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie (2008, 2012) oraz cyklu „Megalopolis” pokazanego w Galerii Bielskiej BWA, Regionalnym Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia” w Częstochowie (2011) i BWA Rzeszów (2013).
Jest uczestnikiem licznych konkursów i festiwali malarstwa: 8 Arte Laguna Prize, Wenecja 2014, Premio Combat Prize, 2014 w Livorno, Bielskiej Jesieni, Galeria Bielska BWA (1995, 1997, 2011), Triennale Małych Form Malarskich, Galeria Wozownia, Toruń (1997, 2007- nominacja do nagrody), Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie (1996, 2006, 2008, 2010, 2012).
Brał udział w wystawach zbiorowych, m.in.: Galeria Miejska Wrocław, Statek Robinsona – pokaz sztuki figuratywnej z Europy Środkowo – wschodniej, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Artyści z Krakowa. Generacja 1950-1969. Zachęta- Narodowa Galeria Sztuki, Pejzaż malarstwa polskiego, Galeria Sztuki Współczesnej BWA Katowice, Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością.
Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, Korzenie Współczesności – Sztuka polska po 1945 (2019), w Starej Kordegardzie w Warszawie (1996), pokaz Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA w Zlinie, Czechy, wystawie Fundacji Polska-Japonia im. Miyauchi, Tokio (1996), „10 Malarzy z Polski” w Centrum Kulturalnym w Atenach (2000), wystawie Into Europe, New Art for the New Reality w Bloxham Gallery w Londynie (2004),
8 Arte Laguna Prize, Arsenale, Wenecja, Polonica S-dur (Festiwal Wagnerowski), Bayreuth, Niemcy (2012),.
Brał udział w targach sztuki m.in. The Bloxham Galleries podczas The Affordable Art Fair w Londynie (2004), Warszawskie Targi Sztuki (2009, 2013, 2016), RING, Muzeum Współczesne Wrocław, ADAF ,Annual Dutch Art. Fair, Amsterdam (2013), Huntenkunst, Ulft, (2012,2013),Kunst en Living ,Rotterdam, (2011), Affordable Art Fair, Hamburg (2021).
Jest laureatem Grand Prix w konkursie malarskim „Prysznic – narodziny przyjemności” w Bad Zwischenahn, w Niemczech w 1998 roku, zdobywcą Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na XXIII Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w 2010 roku, Wyróżnienia Regulaminowego oraz Nagrody Publiczności na 40. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2011 oraz Popular Jury Prize na Premio Combat Prize w 2014 roku w Livorno.
